Spijt
Het boek spijt is een ideale boek om tijdens je literatuurles te gebruiken. Het onderwerp is actueel en ligt dicht bij de belevingswereld van de leerlingen. Wanneer leerlingen inzien dat zij al heel wat weten, dat ze kunnen meepraten en meedenken, dan zullen ze actiever meedoen. Dit is dan te bevorderen door gebruik te maken van context, taalsteun en interactie.
Tijdens deze opdracht gaan we veel gebruik maken van interactie, taalsteun; leerlingen worden geactiveerd om zelf naar betekenis te zoeken (inductieve werkvorm) maar ook zal de leerkracht helpen bij het correct formuleren. (gericht op NVT)
Leerdoel van de opdracht:
- Leerlingen kunnen meeleven met een personage en uitleggen hoe een personage zich voelt.
- Leerlingen kunnen een kort, voorbereid verhaal of presentatie houden en daarbij op eenvoudige vragen reageren.
Deze leerdoelen zijn gebaseerd op het referentiekader niveau 1F van het taal domein Lezen van fictionele, narratieve en literaire teksten en het domein Mondelinge taalvaardigheid speken. Ik heb voor deze leerdoelen gekozen omdat je door de referentiekader de groei in je leerlingen kunt meten. Deze leerdoelen passen bij de opdracht en kunnen goed gebruikt worden tijdens de oriëntatiefase.
De leerdoelen worden getoetst aan het einde van iedere les. Aan de hand van een beoordelingsformulier.
Maak jouw eigen website met JouwWeb